Det är skillnad på socker och socker

Idag ska jag ge mig in på minerad mark….det finns många experter på det här området och jag är ju ingen sån.
Jag tycker bara det är viktigt att uppmärksamma vad det är vi stoppar i oss och att det går att göra bättre val för kropp och knopp om man inte mår bra. Dessutom är det här en central del i varför jag väljer att inte äta socker.
Det socker som finns naturligt i livsmedel är inget problem för mig. Det är allt det där tillsatta sockret som ställer till det. I livsmedelsindustrin är man uppfinningsrik, så det finns över 50 olika sorters namn på socker som man tillsätter. Här är några: Dextros, fruktos, invert socker, maltsirap, rissirap, sucrose, melass, high- fruktos corn syrup (HFS), glukos, laktos, maltos, maltextrakt, betsocker, agave sirap osv. osv.
Det är en hel urskog att navigera i, men har du koll på ovan så kan du mycket.
Jag blev helt mörkrädd när jag började läsa innehållsförteckningen på allt det jag köpte. Det är verkligen socker i nästan allt. Även produkter som det står: ”ej tillsatt socker” och ”sockerfritt”, på, får man se upp med. Sockerfritt på riktigt, är det mycket sällan. Då har man istället ofta tillsatt artificiella sötningsmedel som inte ska ha någon påverkan på blodsockret och innehåller få kalorier. För mig är det inget alternativ då jag inte vill ha artificiella smaktillsatser i det jag äter och dessutom triggar det igång sötsuget i alla fall.
Viktigt är att var och en måste hitta sin nivå kring vad som funkar. Jag är ju extremt känslig för socker och kan ju inte äta tex. dadlar som de är, utan att känna av det, men att söta en kaka med dadlar går bra eftersom de blir mindre koncentrerade då. Sen har vi det här med snabba kolhydrater. Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att tex. det vita raffinerade mjölet är nästan som att äta socker. Eftersom det är så processat så omvandlas det snabbt till glukos i kroppen och glukos är ju socker. Kroppen omvandlar alla kolhydrater som vi äter till glukos men den här processen går för fort och näringsinnehållet är klent.
Då tycker jag det är bättre att få i sig bra kolhydrater från sånt som kroppen får jobba med och omvandla i sin egen takt. Summan är återigen att det är bättre att laga mat av så oprocessade råvaror som möjligt.

För den som vill läsa mer om socker så finns det mycket bra information på livsmedelverkets hemsida.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s